Login

Lost your password?
Don't have an account? Sign Up
Νέος ΚΟΚ: αλλαγές στα πρόστιμα

Νέος ΚΟΚ: αλλαγές στα πρόστιμα, αυστηρότερες ποινές

Νέος ΚΟΚ: αλλαγές στα πρόστιμα. Αυστηρότερες ποινές και πρόστιμα για τις παραβάσεις που σχετίζονται άμεσα με την πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων, προβλέπεται στον νέο ΚΟΚ. Ποιες ρυθμίσεις αλλάζουν και ποια θα είναι τα πρόστιμα.

Ριζικές αλλαγές στον τομέα της οδικής ασφάλειας φιλοδοξεί να φέρει με το νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030 το αρμόδιο υπουργείο.

Βασική καινοτομία του θα είναι η αποσύνδεση των ποινών από το όχημα και η σύνδεσή τους κυρίως με τον οδηγό που υπέπεσε σε παράβαση, όπως έχει ανακοινώσει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Ο κ. Ρήγας μιλώντας στο OPEN είπε πως ο νέος ΚΟΚ έχει σωστή κατεύθυνση. Όσο για το τι θα φοράει ο οδηγός σχολίασε πως θα ισχύει ό,τι ίσχυε και πριν.

Τέλος, αναφέρθηκε στην υποχρεωτική κτήση αντιολισθητικών αλυσίδων στα οχήματα. «Πρέπει να είναι εφοδιασμένα τα οχήματα. Το σημαντικότερο όμως είναι να ξέρουμε και πώς τις χρησιμοποιούμε.»

Υπενθυμίζεται ότι από 1η Οκτωβρίου είναι υποχρεωτικό τα αυτοκίνητα να έχουν στον χώρο αποθήκευσης αντιολισθητικές αλυσίδες.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα ΝΕΑ με το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που εγκρίθηκε, προβλέπεται η μείωση των νεκρών και των βαριά τραυματιών από τροχαία έως και 50% μέχρι το 2030.

Το σχέδιο αποτελείται από 8 βασικούς πυλώνες:

• Ολοκληρωμένος Νόμος Οδικής Ασφάλειας, με επικαιροποιημένο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
• Αποτελεσματικό Σύστημα Διαχείρισης Παραβάσεων
• Συστηματικότερη Επιτήρηση της Οδικής Ασφάλειας
• Συνεκτικό Πρόγραμμα Βελτιώσεων στο Υπεραστικό Δίκτυο
• Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Επεμβάσεων στις Πόλεις
• Το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, που έχει ήδη συγκροτηθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
• Συστηματική Δεκαετή Επικοινωνιακή Πολιτική Ευαισθητοποίησης του κοινού
• Σύσταση Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας.

«Δρομολογείται η αναμόρφωση του κυρωτικού πλαισίου του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με στόχο τη συμμόρφωση των οδηγών και την επιβολή δίκαιων ποινών, που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα της κάθε παράβασης και να αφορούν κυρίως στον οδηγό και όχι στο όχημα, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς» υπογράμμισε ο κ. Παπαδόπουλος.

Όπως συμπλήρωσε ο υφυπουργός Μεταφορών «η παροχή καλής ποιότητας δεδομένων μέσα από το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας θα εξασφαλίσει, ταυτόχρονα, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων της Πολιτείας».

Όπως έχει γίνει γνωστό, με το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα τιμωρείται ο οδηγός και όχι το όχημα, με αποτέλεσμα να μην αφαιρούνται οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας, αλλά το δίπλωμα του οδηγού.

Επίσης, υπάρχουν κάποιες παραβάσεις, για τις οποίες οι ποινές θα είναι πιο αυστηρές με το νέο πλαίσιο.

Ειδικότερα:

• Η υπέρβαση ταχύτητας,
• Η μη χρήση κράνους και ζώνης,
• Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ,
• Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση,
• Το ζήτημα της αντιμετώπισης μετά το ατύχημα.

Παράλληλα, σημαντική αναμένεται να είναι η αλλαγή γύρω από το ζήτημα των κλήσεων που θα επιδίδονται στους οδηγούς.

Σύμφωνα με το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας θα δημιουργηθεί και ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης παραβάσεων, με σκοπό τη βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων.

Το κέντρο αυτό θα είναι συνδεδεμένο με όλες τις βάσεις δεδομένων τόσο στη ΓΓΠΣ ή στο υπουργείο Μεταφορών.

Έτσι, όπως προβλέπεται, η βεβαίωση και καταχώρηση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα, βάζοντας έτσι οριστικό τέλος στο σβήσιμο των κλήσεων, ενώ στόχος είναι ακόμα και οι κλήσεις που επιβάλλονται ερήμην του οδηγού να αποδίδονται άμεσα στον ιδιοκτήτη του οχήματος.

Επίσης, οι παραβάτες οδηγοί θα έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν ηλεκτρονικά ή σε ΑΤΜ το πρόστιμο για την παράβασή τους, αλλά και να ενημερωθούν για τους πόντους ποινής που έχουν στο point system.

Νέος ΚΟΚ: αλλαγές στα πρόστιμα «Βόμβα» για χιλιάδες οδηγούς

Μέσα στις επόμενες ημέρες εκατοντάδες οδηγοί θα πρέπει να ανανεώσουν τα διπλώματα οδήγησής τους.

Εκατομμύρια οδηγοί που απέκτησαν για πρώτη φορά άδεια οδήγησης το 2013 λόγω ηλικίας ή λόγω αντικατάστασης μετά από απώλεια ή φθορά του παλαιού διπλώματος, το 2028 για να ανανεώσουν το δίπλωμά τους θα πρέπει να περάσουν και πάλι από τους γιατρούς και να πληρώσουν παράβολα ύψους 128 ευρώ!

Το 2028 λήγουν τα διπλώματα όσων έχουν αποκτήσει για πρώτη φορά άδεια οδήγησης μετά τις 19 Ιανουαρίου 2013 όποτε και οι Διευθύνσεις Μεταφορών έδιναν τις νέες πλαστικές κάρτες οδήγησης που μοιάζουν με πιστωτικές.

Επίσης όσοι παλαιότεροι οδηγοί είχαν το χάρτινο ροζ-δίπλωμα και το έχουν αντικαταστήσει με πλαστική κάρτα άδειας οδήγησης επίσης και εκείνοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με τους… γιατρούς καθώς μόνο με την επίσκεψή τους σε αυτούς θα μπορούν να ανανεώσουν τις άδειες οδήγησής τους καταβάλλοντας βέβαια και τα παράβολα των 128 ευρώ.

Σύμφωνα με σχετική Κοινοτική Οδηγία προβλέπεται η αντικατάσταση όλων των παλαιών διπλωμάτων έως το 2033 και η διοικητική αναθεώρησή τους κάθε 15 έτη.

Αυτό πρακτικά σημαίνει οτι ένας νέος οδηγός 18 ετών θα χρειαστεί να περάσει από γιατρούς τρεις φορές μέχρι τα 63 έτη καταβάλλοντας κάθε φορά από 128 ευρώ ενώ με το παλαιό δίπλωμα η πρώτη ανανέωση θα πραγματοποιούνταν μόλις έκλεινε τα 65 έτη.

Αν πάλι κάποιος παλαιός οδηγός άλλαξε την παλαιά χάρτινη άδειά οδήγησης το 2015 λόγω φθοράς ή απώλειας τότε το 2030 θα πρέπει να την ανανεώσει και να ξαναπεράσει από γιατρούς ασχέτως την ηλικία του που μπορεί να είναι πολύ κάτω των 65 ετών.

Μετά την ηλικία των 65 η ισχύς των διπλωμάτων κατά την ανανέωση δεν επιτρέπεται να υπερβεί τα 3 χρόνια.

 

Νέος ΚΟΚ: αλλαγές στα πρόστιμα. Τι προβλέπεται

Οι ποινές πλέον θα επιβαρύνουν τον οδηγό και όχι το όχημα, όπως συνέβαινε με την αφαίρεση πινακίδων. Η ποινή της αφαίρεσης διπλώματος οδήγησης θα συνεχίσει να επιβάλλεται στις περιπτώσεις σοβαρών τροχαίων παραβάσεων.

Η υπερβολική ταχύτητα μαζί με ακόμα 4 παραβάσεις, την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, την οδήγηση ύστερα από την κατανάλωση αλκοόλ, την αντικανονική προσπέραση και τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους συμπληρώνουν την πεντάδα των παραβάσεων, οι οποίες σχετίζονται περισσότερο με την πρόκληση σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων και τους βαρείς ή και θανάσιμους τραυματισμούς και ως εκ τούτου θα τιμωρούνται ακόμα πιο αυστηρά από τον υπό διαμόρφωση νέο ΚΟΚ.

Βασικοί άξονες του νέου ΚΟΚ θα είναι:

  • η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας,
  • ο διαχωρισμός των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος,
  • η διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης των προστίμων

Ο ρόλος των Δήμων αλλάζει, επίσης, καθώς θα θεσμοθετηθεί το Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, όπου και θα καταλήγουν τα χρηματικά ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ που στη συνέχεια θα κατανέμονται στους δήμους αποκλειστικά για την υλοποίηση δράσεων οδικής ασφάλειας.

Βάσει της σχετικής πρόβλεψης, εάν οι δήμοι δεν μπορέσουν να τα χρησιμοποιήσουν, δεν θα παίρνουν τα χρήματα αυτά.

Υπό εξέταση είναι και η ενδεχόμενη ένταξη στον ΚΟΚ διατάξεων που αφορούν τα δίκυκλα οχήματα των διανομέων.

Οι σχετικές υπηρεσίες έχουν πλέον αυξηθεί σημαντικά και μαζί με αυτές και τα τροχαία με θύματα διανομείς.

Ο κ. Καραμανλής απαντώντας σε σχετική ερώτηση το καλοκαίρι στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου είχε δεσμευτεί για επικαιροποίηση και αυστηροποίηση των διατάξεων που αφορούν τη διανομή προϊόντων στον νέο ΚΟΚ.

Νέος ΚΟΚ: Μείωση των ορίων ταχύτητας

Στον νέο ΚΟΚ αναμένεται ύστερα από πολλές αναβολές ένταξής του σε προηγούμενα νομοσχέδια του υπουργείου, να συμπεριληφθεί και διάταξη που θα θεσπίζει τη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα την ώρα στις κατοικημένες περιοχές από τα 50 χλμ/ώρα που είναι σήμερα.

Η ρύθμιση αυτή θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμη από τους συγκοινωνιολόγους για την αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων και τη μείωση του αριθμού των νεκρών και των τραυματιών στην άσφαλτο.

Νέος ΚΟΚ: Πώς θα παρακολουθούνται οι παραβάσεις

Με τον νέο ΚΟΚ τα υπουργεία Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης μελετούν από κοινού τον ανασχεδιασμό του συστήματος ποινών, του γνωστού point system με στόχο ο παραβάτης να γνωρίζει ότι οι προβλεπόμενοι πόντοι θα καταγράφονται σε εύλογο χρόνο.

Επιπλέον, θα γίνει εφικτή η άμεση online ενημέρωση των οδηγών για την καταγραφή των παραβάσεών τους και των πόντων που έχουν στο point system ακόμα και μέσω μηνύματος στο κινητό τους τηλέφωνο.

Η Τροχαία θα έχει τη δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης για την οδηγική συμπεριφορά όλων των οδηγών, ενώ θα συγκεντρώνονται στατιστικά στοιχεία για το είδος και τη συχνότητα της παραβατικότητας των Ελλήνων οδηγών.

Αλυσίδες

«Όταν η αστυνομία ή η Πολιτική Προστασία ανακοινώνει ότι ο καιρός θα είναι χονιάς από Νοέμβριο έως Απρίλιο τότε το όχημα θα πρέπει να έχει αλυσίδες ή χιονολάστιχα. Εάν δεν το έχεις θα πληρώσεις πρόστιμο. Οι σχολές οδηγών δέχτηκαν να προχωρούν στην εκπαίδευση υποψήφιων οδηγών» ανέφερε.

Νέος ΚΟΚ: αλλαγές στα πρόστιμα. Αυτά τα «αξεσουάρ» απαγορεύονται στο αυτοκίνητο

Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) υπάρχουν κάποια αξεσουάρ που απαγορεύεται να βρίσκονται στο αυτοκίνητο, ακόμα και αν είναι εκεί και από τον ίδιο κατασκευαστή. Μάλιστα υπάρχει κίνδυνος ο οδηγός να βρεθεί αντιμέτωπος με κάποιο πρόστιμο, ποια είναι λοιπόν αυτά τα αξεσουάρ.

  • Σύστημα εξαγωγής καυσαερίων
  • Αντηλιακές μεμβράνες
  • Μεμβράνες αμαξώματος
  • Κάλυμμα πινακίδας κυκλοφορίας

Περάσατε με πορτοκαλί; Αυτό είναι το πρόστιμο που σας περιμένει

Μια από τις κακές συνήθειες των Ελλήνων οδηγών, φέρνει και πρόστιμο πλέον, σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Δεν είναι λίγες οι φορές που λόγω κεκτημένης ταχύτητας και συνήθειας, οι οδηγοί δεν σταματούν στον πορτοκαλί σηματοδότη, ενώ οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι η πράξη αυτή τιμωρείται με πρόστιμο.

Οι σηματοδότες ρυθμίζουν την κυκλοφορία και δείχνουν πότε πρέπει να σταματάνε τα αυτοκίνητα για να περάσουν οι πεζοί.

Μεταξύ των σημάτων το πορτοκαλί φανάρι μπορεί να «οδηγήσει» σε πρόστιμο αν ο οδηγός δεν προσέξει και αντί να σταματήσει, συνεχίσει κανονικά την πορεία του.

Επομένως αν ο οδηγός δεν σταματήσει στο πορτοκαλί φως, το οποίο δείχνει στη συνέχεια οτι θα ανάψει κόκκινο, τιμωρείται με πρόστιμο 80 ευρώ.

Σύμφωνα με το άρθρο 6 του Κ.Ο.Κ., όταν ο οδηγός αντικρίσει πορτοκαλί σταθερό φως κυκλικής μορφής υποχρεούται να σταματήσει εκτός αν βρίσκεται τόσο κοντά στο σηματοδότη και δεν μπορεί να ακινητοποιηθεί πλήρως με ασφάλεια.

Μόνη εξαίρεση στην οποία μπορούμε να προχωρήσουμε με προτεραιότητα και ιδιαίτερη προσοχή πάντα σε πεζούς και οχήματα, είναι όταν συναντήσουμε από ή διπλό πορτοκαλί κυκλικής μορφής ή σε σχήμα βέλους που αναβοσβήνει.