Καταγγελίες καταναλωτών: νέα πλατφόρμα του 4ψήφιου 1520
Καταγγελίες καταναλωτών: νέα πλατφόρμα του 4ψήφιου 1520. Πέραν του τηλεφωνικού αριθμού 1520, έχουμε πλέον και μία ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία μπορούν οι καταναλωτές να διατυπώνουν τις καταγγελίες τους όταν θα διαπιστώνουν σειρά παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας και των κανόνων λειτουργίας του εμπορίου.
Σε λειτουργία έχει τεθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων η ψηφιακή πλατφόρμα kataggelies.mindev.gov.gr, προκειμένου να ασκείται αποτελεσματικότερος έλεγχος στην αγορά για την αισχροκέρδεια, για πλασματικές εκπτώσεις, αλλά και για άλλες παραβάσεις των επιχειρήσεων σε βάρος των καταναλωτών. Μάλιστα, οι επώνυμες καταγγελίες θα εξετάζονται κατά προτεραιότητα.
Μεταξύ των θεμάτων για τα οποία μπορεί να γίνει καταγγελία είναι καταναλωτικά είδη όπως τρόφιμα, καλλυντικά, φάρμα, συμπληρώματα διατροφής κλπ), αλλά θα μπορεί να γίνει καταγγελία και για θέματα ασφάλειας τροφίμων, για κανόνες εμπορίας (ζύγιση, ερμηνεία νομοθεσίας, παραπλανητικές διαφημίσεις κλπ), για απομιμητικά προϊόντα, υπηρεσίες προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, και άλλα θέματα τα οποία δεν είναι όλα αρμοδιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Οι καταναλωτές μπορούν, ήδη, να επισκέπτονται την ηλεκτρονική σελίδα kataggelies.mindev.gov.gr και να καταγγέλλουν, είτε επώνυμα είτε ανώνυμα, φαινόμενα νοθείας, αισχροκέρδειας, καταπάτησης του ανταγωνισμού, περιστατικά άρνησης επιστροφής ελαττωματικού προϊόντος και γενικότερα περιπτώσεις που θεωρούν ότι θίγονται τα συμφέροντά τους.
Αν για μία θεματική δεν είναι αρμόδια η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, μέσω της πλατφόρμας δίνονται οι πληροφορίες για την αρμόδια υπηρεσία ελέγχου.
Καταγγελίες καταναλωτών: νέα πλατφόρμα. Τι ισχύει για τις εκπτώσεις
Η πλατφόρμα έχει τεθεί ήδη σε ισχύ, όπως είπαν σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης κι Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης και ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, με αφορμή και την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων τη Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου. Κι αυτό διότι οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να καταγγέλλουν, μέσω της πλατφόρμας πλασματικές εκπτώσεις, ειδικά, μάλιστα, καθώς πλέον ισχύει ο «κανόνας των 30 ημερών».
Σύμφωνα με τη διάταξη που περιλαμβάνεται στον νόμο 4933/2022 ως τιμή πριν από την έκπτωση νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερου των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Στην ίδια διάταξη προβλέπεται ότι όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος 10 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Σε περίπτωση παράβασης της παραπάνω διάταξης προβλέπεται πρόστιμο που φτάνει ως και το 4% του συνολικού τζίρου της επιχείρησης. «Σε συνθήκες υψηλού πληθωρισμού θα συμβάλλουμε με τις πραγματικές εκπτώσεις στον έλεγχο του πληθωρισμού το επόμενο δίμηνο», τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.
Οι έλεγχοι
Σε ό,τι αφορά στους ελέγχους που θα πραγματοποιούνται από την ΔΙΜΕΑ ο υπουργός σημείωσε ότι, μέχρι στιγμής η ΔΙΜΕΑ έχει αποδειχθεί αποτελεσματική, το προσωπικό της έχει φτάσει τα 90 άτομα αλλά σημείωσε ότι το μεγαλύτερο τμήμα της ελεγκτικής διαδικασίας γίνεται πλέον ηλεκτρονικά.
«Το ποσοστό των επιχειρήσεων που διαπιστώνεται παράβαση για αισχροκέρδεια αποτελούν κάτω από το 6% των ελεγχόμενων εταιρειών. Δεν είναι η αισχροκέρδεια η βασική αιτία της ακρίβειας αλλά οι διεθνείς εξελίξεις» τόνισε ο ίδιος και πρόσθεσε ότι οι έλεγχοι γίνονται και εντός και εκτός καλαθιού και σε μεγάλα και σε μικρά καταστήματα και από τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί η συντριπτική πλειοψηφία έχει εισπραχθεί.
Αν για μία θεματική δεν είναι αρμόδια η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, μέσω της πλατφόρμας δίνονται οι πληροφορίες για την αρμόδια υπηρεσία ελέγχου.
Καταγγελίες καταναλωτών: νέα πλατφόρμα. Τα βήματα της καταγγελίας
Οι καταναλωτές θα μπορούν πολύ εύκολα να διατυπώνουν τις καταγγελίες τους, μέσα από μερικά απλά βήματα.
Αρχικά θα πρέπει να επιλέγουν τη χώρα που διαπιστώθηκε η παράβαση και δη εάν η καταγγελία αφορά στην Ελλάδα, χώρα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή χώρα εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
-Καταναλωτικά αγαθά
-Υπηρεσίες
-Τραπεζικές υπηρεσίες
-Ασφαλιστικές και λοιπές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες
-Εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών
-Ρύθμιση χρεών
-Προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα
Το τρίτο βήμα διατύπωσης της καταγγελίας αφορά στις τομεακές πληροφορίες. Εάν για παράδειγμα η παράβαση που διαπιστώθηκε έχει να κάνει με καταναλωτικά αγαθά, τότε θα πρέπει να διευκρινίζεται εάν πρόκειται για:
-Τρόφιμα
-Προϊόντα εκτός τροφίμων
-Καλλυντικά/φάρμακα/συμπληρώματα διατροφής/βρεφικές τροφές/ιατρικά βοηθήματα
-Καύσιμα
-Ηλεκτρική ενέργεια – φυσικό αέριο
Το τέταρτο βήμα αφορά στο θέμα της καταγγελίας.
Εάν για παράδειγμα η παράβαση που διαπιστώθηκε, έχει να κάνει με τα τρόφιμα, τότε θα πρέπει να διευκρινίζεται εάν πρόκειται για:
-Ασφάλεια τροφίμων (πχ αλλοιωμένα)/επισημάνσεις επί της συσκευασίας
-Αθέμιτη κερδοφορία
-Κανόνες εμπορίας και διακίνησης
-Παραπλανητική πληροφόρηση
Εάν για παράδειγμα η παράβαση που διαπιστώθηκε, έχει να κάνει με προϊόντα εκτός τροφίμων, τότε θα πρέπει να διευκρινίζεται εάν πρόκειται για:
-Μη τήρηση εμπορικής και νόμιμης εγγύησης
-Παραπλανητική διαφήμιση-πληροφόρηση και καταχρηστικοί όροι συναλλαγών
-Συμβάσεις από απόσταση (τηλεφωνικές αγορές μέσω internet, δικαίωμα υπαναχώρησης)
-Μη παράδοση προϊόντων
-Ασφάλεια προϊόντων
-Αθέμιτη κερδοφορία
-Κανόνες εμπορίας και διακίνησης
-Απομιμητικά
-Διαδικτυακή απάτη (συναλλαγές χωρίς στοιχεία καταστήματος ή μεταξύ ιδιωτών πχ μέσω facebook, instagram)
Συμπερασματικά, η νέα ψηφιακή πλατφόρμα περιλαμβάνει επτά κατηγορίες παραβάσεων κατά των συμφερόντων του καταναλωτή και 62 διαφορετικά είδη καταγγελιών, τα οποία συνεχώς θα εμπλουτίζονται.