καλάθι της νοικοκυράς: Πώς θα λειτουργήσει. Σε εφαρμογή από τον Οκτώβριο
καλάθι της νοικοκυράς: Πώς θα λειτουργήσει. Εντός του μήνα που διανύουμε, του Οκτωβρίου, θα ξεκινήσει η εφαρμογή του μέτρου του «καλαθιού της νοικοκυράς», χωρίς να έχει οριστεί, προς το παρόν, κάποιος ορίζοντας ολοκλήρωσής του, τουλάχιστον για όσο διαρκεί η ενεργειακή κρίση. Φρένο στις υπέρογκες αυξήσεις των τιμών σε είδη πρώτης ανάγκης συμφώνησαν να βάλουν οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, οι οποίοι συναντήθηκαν με τον υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνη Γεωργιάδη.
Συγκεκριμένα, γίνονται προσπάθειες από το υπουργείο Ανάπτυξης να εκκινήσει η εφαρμογή μέσα στο επόμενο δεκαήμερο, όπως αποκάλυψε ο Άδωνις Γεωργιάδης.
Όπως δήλωσε, κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα παρουσιάσει μέσα στον Οκτώβριο ένα καλάθι με 50 προϊόντα πρώτης ανάγκης και ευρείας κατανάλωσης, προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές στον μέγιστο δυνατό βαθμό.
«Δεν ορίζω τιμές, ούτε παρεμβαίνω στο είδος του προϊόντος, αλλά ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα της επιλογής στην κάθε αλυσίδα» εξήγησε ο υπουργός.
καλάθι της νοικοκυράς: Πώς θα λειτουργήσει. Μεταξύ άλλων στα προϊόντα του καλαθιού συγκαταλέγονται: ρύζι, ψωμί, ζυμαρικά, μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, κατσίκι, πουλερικά, αλλαντικά, θαλασσινά κατεψυγμένα, γαλακτοκομικά, μαργαρίνη και άλλα φυτικά λιπαρά, ελαιόλαδο και άλλα βρώσιμα έλαια, οπωροκηπευτικά κατεψυγμένα και φρέσκα, ζάχαρη, σοκολάτες, παιδικές τροφές, κακάο, τσάι και χαμομήλι.
«Η ΓΓ. Καταναλωτή και η ΔΙΜΕΑ θα παρακολουθούν την εξέλιξη των τιμών στο καλάθι. Κάθε δυο εβδομάδες θα υπάρχουν έλεγχοι, ενώ καθημερινά έχουμε ηλεκτρονική καταγραφή των τιμών λιανικής πώλησης σε real time. Αν βλέπουμε άνοδο τιμής θα παρεμβαίνει η υπηρεσία, και θα επιβάλλονται πρόστιμα», δεσμεύθηκε ο κ. Γεωργιάδης.
Ο υπουργός Ανάπτυξης διευκρίνισε ότι το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους δεν φεύγει, και εκτός από τα 50 προϊόντα του «καλαθιού», το ΥΠΑΝΕ παρακολουθεί την τιμή σε χιλιάδες προϊόντα. «3.900 έλεγχοι έχουν γίνει το τελευταίο εξάμηνο. Σε κάποια αλυσίδα επιβάλαμε 670.000 ευρώ πρόστιμο και το εισπράξαμε. Η παραβατικότητα στην αγορά έχει πέσει από το 25% στο 6% (…) Βάλαμε πολλά πρόστιμα όταν επιβάλαμε το πλαφόν στο περιθώριο του κέρδους».
Όπως ανέφερε στον «Ε.Τ.» ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας Μασούτης, Γιάννης Μασούτης, οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν τις τιμές κάθε καλαθιού και να παρακολουθούν την εξέλιξή του.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πέρα από τις προωθητικές ενέργειες των αλυσίδων, το καλάθι με τα 50 προϊόντα και τις τιμές του θα είναι αναρτημένο και στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης e-katanalotis ή στην ίδια εφαρμογή που είναι διαθέσιμη στα κινητά τηλέφωνα.
Ετσι, τα νοικοκυριά θα μπορούν να βλέπουν την τιμή του καλαθιού σε κάθε αλυσίδα, να συγκρίνουν τις τιμές και να επιλέγουν ποιο από όλα θα αγοράσουν.
Πάντως, σε γενικές γραμμές, αναμένεται να προτιμηθούν προϊόντα από τις ιδιωτικές ετικέτες των αλυσίδων, διότι είναι πιο οικονομικά, χωρίς, ωστόσο, να είναι δεσμευτικό.
Επίσης, εξετάζεται το ενδεχόμενο το «καλάθι» να αλλάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα, π.χ. άλλα προϊόντα να περιλαμβάνει το «καλάθι» μιας αλυσίδας τον Νοέμβριο και άλλα τον Δεκέμβριο.
Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία θα μπορέσει να τεθεί σε ισχύ από τη στιγμή που θα προσδιοριστούν τα 50 προϊόντα από όλα τα σούπερ μάρκετ, και σύμφωνα με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, αυτό θα γίνει πιθανότατα μέχρι το τέλος Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των στελεχών των σούπερ μάρκετ, το 2022 αναμένεται να κλείσει με μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 8% και αύξηση του τζίρου κατά 2%, ως αποτέλεσμα βέβαια του πληθωρισμού και όχι της αυξημένης κατανάλωσης.
Κατά τη συνάντηση εξετάστηκε, ακόμη, το ζήτημα της επάρκειας των προϊόντων.
«Η ελληνική αγορά, όπως και κατά την περίοδο της Covid, κατάφερε να ξεχωρίσει και να μην έχει ζητήματα ελλείψεων, θα καταφέρει και τώρα να έχει πλήρη επάρκεια προϊόντων παρά τις πολύ μεγάλες διεθνείς πιέσεις σε διάφορα είδη», δήλωσε σχετικά ο κ. Γεωργιάδης.